tirsdag, april 24, 2007

Endelig vår? Alltid vår!

Jeg har i de siste ukene vært innom IKEA et par ganger og der har det vært umulig å ikke merke seg kampanjen de har kjørt med uttrykket "Endelig er det vår!".

Jeg liker meg på IKEA. Ikke at jeg har handlet så mye møbler der, bortsett fra skap og hyller, men jeg går svært sjelden tomhendt fra førsteetasjen. Faktisk krever det en utrolig viljestyrke å klare å gå tomhendt ut fra IKEA om du først har rotet deg inn der. Du finner alltid noe du trenger, om det så er en pakke servietter eller telys. Før du aner ordet av det står du som oftest utenfor med en kasselapp på over 800 kr. og to store poser med stash du trenger i leiligheten.

For det skjer noe med meg når jeg kommer inn der. Som en varm klem fra en du er litt forelsket i kommer en voldsom optimisme og - nettopp - en følelse av vår uansett årstid og tar meg. Og det skjer nesten umiddelbart.

En liten kikk rundt meg i kjøkkenavdelingen i første etasje viser folk som handler fargerike servietter, flate og dype tallerkner, skjeer med gule skaft, kasseroller i de merkeligste former, dørslag i rustfritt stål og grytekluter til 5 kr. Og det virker som om de alle enten er nyforelskede som skal flytte sammen, noen som har fått seg et nytt sted å bo eller som meg - bare blir med på hypen og føler en voldsom trang til å friske opp rundt seg hjemme. Og det hele er gjort på 30 minutter og til en billig penge.

Bilderammer til noen nye bilder, sengesett, speil, tepper, gardiner, knagger til badet, en ny kommode og nye håndklær eller en ny lampe. Og i møbelavdelingen prøvesittes - og ligges, måles og vurderes det. Og alle der inne i det enorme varehuset har i en eller annen grad ordene "ny start" i øynene. En ny start, som i våren nå rett før sommeren hvor solen skinner og temperaturen stiger i likhet folks livslyst og ehh..vel egentlig lyst. Vår-yr er visst et fint ord på det. Men det er et helt annet tema...

Ingen kommentarer: