torsdag, mai 24, 2007

Facebook

farsott f1 el m1 (norr fársótt, eg "farlig sykdom", senere omtolket til "farende sykdom") smittsom sykdom, epidemi; ofte overført: melodien som gikk som en farsott over landet.

Plutselig skulle alle gå ut med fullt navn og bilde på nettet. For min del ble antallet invitasjoner for stort til å ignorere, så jeg hoppet på toget jeg også. Som tidligere medlem i klubben "lettere nett-noia" har jeg vært svært påpasselig med å være fullstendig ikke-tilstedeværende på nettet. Ja, jeg har denne bloggen, men det virkelige navnet mitt finnes ingen steder på nettet. Helt frem til nå...

Så hva er det vi gjør på Facebook? Vi oppgir som sagt fullt navn og slenger atpåtil med et bilde eller 50. Vi linker oss opp mot gamle og nye kjente, familie og kolleger. Hele vårt sosiale liv er rett og slett kartlagt for alle. Og vi har gjort hele jobben selv.

Personvernet og rettsikkerheten rundt stedet er det nok de færreste som har tatt seg tid til å vurdere. Det har meg allerede blitt fortalt at Facebook selger informasjon og bilder til tredjeparts interessenter og i min jakt på å få dette avklart gjennom "privacy"-klausulen i stedets Terms of Use, møtte jeg en vegg av skrift som ga meg hodepine bare jeg kikket på den.

Og det verste? Jeg er allerede lei. Sjarmen med stedet er absolutt lett å se, men for min del har ikke stedet mer å tilby enn et par oppslag i telefonkatalogen og et par telefonsamtaler kan - sånn i forhold til gamle kjente. Men Facebook gjør jo ting litt enklere. Og enklere liker vi mennesker..

Ingen kommentarer: