tirsdag, juni 19, 2007

Kroppen vår

Jeg har i løpet av årenes gang gjort meg noen tanker omkring kroppen. Derimot, det å prate om kroppen vår, er det få andre enn Trond Viggo som kan uten at en får en litt flau smak i munnen. Jeg, på min side, gir blankt "f" og prater som vanlig, så får du heller unnskylde den reaksjon det måtte skape hos deg.

Som mann kan man umulig la være å legge merke til testiklenes ubrukelige plassering - altså hengende og slenge utenpå kroppen, utsatt for vær og vind, slag og klemfare. Plasseringen kunne i og for seg godtas, om det ikke hadde vært for at de var så hinsides følsomme for nettopp bevegelser, slag og nærmest lufttrykksendringer. Så følsomme er de. Så hvorfor er de plassert på utsiden? Jo, det viser seg at testiklene som vår eneste kroppsdel - så vidt meg bekjent - kun fungerer én grad under kroppsvarmen, altså ved 36 grader. En soleklar designfeil i utgangspunktet. Nå er en gang feilen gjort og det skal litt til for å finne et alternativt sted å oppbevare disse superfølsomme kulene. Ikke at haken ville vært et alternativ, men en litt mer beskyttende oppbevaring enn en lærpose hadde latt seg høre..

Hmmm... Kroppshår. Mote og natur går ikke alltid hånd i hånd - noe skal være hårete der, uten hår her og bare litt hår under der... Men noen designfeil kan vel neppe håret kalles. Det meste har en funksjon. Som f.eks. øyenbrynene som skal lede vannet bort fra øynene der det kommer rennende ned fra hodet og øyevippene som skal lede vann og tårer bort fra øyet. Håret i ørene? Der kommer jeg til kort. Jeg vil derimot tippe at hårene på leggene skal beskytte mot kvister og trær ettersom vi utganspunktet er ment å rave rundt i naturen.

Kroppshår medfører også til tider litt besvær. Ikke bare når det skal beskjæres, trimmes, fjernes eller ikke minst ønskes tilstede. Vår kjære polfarer Børge Ousland kunne informere om at man i utgangspunktet trengte å ha med seg kun én dorull om man skulle gå til nordpolen. Tre om man hadde en hårete rompe. Takk for den informasjonen, Børge.

Det er klart, for urmennesket som ble overrasket bakfra av nordavinden med en sluddbyge - der han sto med stumpen i været og samlet røtter og mose - var nok gleden større over en hårete rompe enn for den moderne mann i dag.

Hårete armer er derimot populært den dag i dag i visse kretser, spesielt hos leger. Dette vises kanskje tydeligst ved den store pågangen på tilleggskurset ved medisinstudiene; "Hårete armer" 1 og 2. Primært åpent for mannlige studenter og utlåns-studenter fra Tannlegehøyskolen. Disse kursene kombineres gjerne med "Hvordan få komplett uleselig håndskrift" 1 og 2 med påbyggingskurs for "snøvling, mumling, usammenhengende setninger og logikk bare du selv forstår". Men nok om det..

Kroppslukt kunne jeg sagt mye om, men velger å begrense meg til noen få viktige temaer. Svette er ikke mye bra å lukte på. Feil, viser det seg. Svette er visstnok ganske kult, og for oss gutta er det bare en ting som gjelder for å tiltrekke oss kvinns; pungsvette. Mmmm... smak litt på det ordet. La det rulle litt på tungen. Pungsvette. Fint, er det ikke?

Stikkordet er etter sigende feromoner. En av de mange tingene nesen din lukter uten at du merker at du lukter det. Og feromoner er våre venner. De kommer ut av kroppene vår i alle bauger og kanter etter sex f.eks. og skaper kjemisk et samhold i hjernene våre med partneren. Men tanken derfra til at god gammeldags pungsvette funker som sjekkemiddel? Kan ikke noen teste det og gi meg tilbakemelding?

Parfymeprodusentene har i denne sammenhengen lenge eksperimentert med dyreferomoner i sine parfymer. Greit å vite hvis en skal sjekke opp ei ku eller en geit.

Jeg kan for ordens skyld nevne at kvinnen sprøyter ut en del feromoner fra toppen av hodet sitt. Du vet, akkurat der vi menn legger nesa vår når vi gir en klem eller koser... Sprø greier, de greiene.

Så de fleste tingene på og rundt kroppen vår har en funskjon eller kommer fra en tid de hadde en funksjon. Utenom plasseringen av testiklene vil jeg si at kroppen er en perfekt maskin. Selv svetten som i utgangspunktet skal kjøle ned kroppen, lukter av en grunn.

Kan noen da forklare meg hvor i dette perfekte bildet tåfisen kommer inn??? Kanskje det er tåfisen som har gjort at menneskets gjennomsnittshøyde øker for hver generasjon? Skal ikke se bort fra at noe av menneskets ønske om å fly kan komme av tåfisen. Rett og slett for å komme seg lengst og raskest mulig vekk fra de tingene som henger der og lukter død og fordervelse. Jeg føler iallefall et intenst behov for å være to ulike steder på én gang til tider. Jeg hvor jeg er og mine føtter et helt annet sted - gjerne på andre siden av kloden!

3 kommentarer:

Anonym sa...

:-) Nydelig skrevet - Jeg flirer i skjegget og sjekker ut pungsvetten. Slettes ikke verst

Anonym sa...

Very good! Hysterical infact! I honour both you and your ballsweat, sweatballs, sweetballs, testiclesweat, sweettesticles or other.....! Very funny indeed!
Bird

Mr. S. DuSett :) sa...

Hahahahahaha!!! Takk til dere begge! :)