onsdag, november 15, 2006

Min interne klokke viser temperaturen.

Jeg har et av de digitale termometerne i vinduskarmen på kjøkkenet. Du vet, de som viser både ute - og innetemperaturen med en liten tynn lednings-stump hengende ut av vinduet. Det som er kjekt med mitt termometer er at det også har en klokke.

Det var da jeg skulle stille tiden til vintertid mitt litt snurrige fenomen oppsto. I det jeg stilte klokken én time tilbake glemte jeg å sette klokken tilbake fra innstillingsmodus til vanlig modus. Den sto rett og slett stille. Og det gjorde den i nærmere 2 timer før jeg oppdaget at "næh? hva skjer her ´a?" Jeg klikket da knappen tilbake slik at klokken begynte å gå igjen.

Av en eller annen grunn - mest sannsynlig latskap - har jeg ikke tatt meg bryet med å stille denne klokken frem de ca. 2 timene og tre kvarterene den går for sent. Men det er her det interessante ligger. Jeg har nemlig oppdaget at klokken i vinduskarmen går ganske korrekt i forhold til min kropps interne klokke. Vel, om jeg var et normalt menneske, da...

Som utpreget B-menneske er jeg lite glad i de tidlige morgentimer, men desto mer i humør om natten. Så når jeg står opp kl. 11 om formiddagen føler jeg meg som klokken på kjøkkenet viser; 8:15. Det samme på natten. Går jeg og legger meg kl. 02, føles det som om klokken er 23:15. Middagen som spises kl. 21 blir da spist kl. 18 osv..

Jeg skal begynne i ny jobb hvor jeg begynner å jobbe klokken 7:00 om morgenen neste uke. Å stå opp kl 06:00 vil sannsynligvis føles som å stå opp 03:15.

Klokken på kjøkkenet går en usikker fremtid i møte, med andre ord..

Den eneste trøsten er at jeg på NRK hørte at A-mennesker har en gen-feil.. We win!!

Ingen kommentarer: