tirsdag, januar 09, 2007

James Browns del 3 og siste. (tror jeg)

Jeg har ventet på dette. Lettere tilbakelent og svært fornøyd observerer jeg at James Brown er tilbake på spillelistene på radio rundt omkring.

Mandag morgen på vei til jobb i en kald bil kl 06.38 ga James Browns klassiker "I got you", kanskje mest kjent for strofen "I feel good", meg den beste start på uken jeg kunne ønske meg. Vel.. Jeg hadde tross alt hatt en veldig hyggelig søndag kveld. Det er ikke så ofte man våkner smilende kl. 06.00 en mandag morgen, men det er en heeelt annen historie. Uansett, som sagt, James Brown før klokken 07.00 om morgenen er bra. Og mer blir det fremover. Jeg lover..

Vi går nemlig inn i Browns død-artist-ironi-periode. Det er et kjent faktum- og fenomen at det beste trikset for anerkjennelse og suksess en kunstner/artist kan gjøre, er nettopp å dø. Dette helt siden Van Goghs tid. Det er vel nå kun et tidspørsmål før Browns etterlatte og ikke minst plateselskapet kommer til å gi ut en best of-skive for å "hedre hans minne". Jeg vil tro at det allerede har vært et boost i salget av Browns back-katalog.

Jeg er utrolig fornøyd med at det skjer. Det betyr nemlig mye bra musikk spilt fremover. Jeg tipper også at vi kommer til å se en eller to dj´er med noen hel- eller halvdårlige remixer av hans låter. Samtidig kan det hende at kvalitets-dj´er som Norman Cook eller noen av de andre store muligens entrer arenaen siden det er en såpass stor legende med så ufattelig mixbar musikk det er snakk om.

Og hvis du ikke forstår hva jeg mener med "død-artists-ironi-periode" kan du jo ta en titt på Jan Werner. En uke etter at han ble funnet på soverommet sitt og Bettan hadde grått sine tårer i Se&Hør, var han på topp av VG-lista uten å ha noe der å gjøre overhodet.

Historien hadde muligens vært annerledes om han hadde hatt baller til å kjøre mindre Diva og mer Holy Diver. Det er nemlig et lite kjent faktum at fyren var ganske oppegående som heavy-vokalist. Uansett... saken ble ikke bedre av et førsteside-oppslag med en eller annen pårørende som i den forbindelse sa at "Det var Jan Werners drøm" å nettopp regjere VG-lista. Burde ha satset på noe med mer kunstnerisk integritet enn Jul med Bettan, da vet du. ;)

Nei, takke seg til James Brown.

Ingen kommentarer: