lørdag, januar 13, 2007

Den gamle mannen med pumpehagla.

Så på Travel Channel mens jeg spiste frokost i dag. I et av de typiske 2 minutters pauseinnslagene de kjører basert på masse ulike småklipp rundt et tema - denne gangen tog, så vidt jeg fikk med meg - dukket det opp et lite klipp av en mann sittende i en togkupé med rifla si.

Mine tanker gikk umiddelbart til da jeg bodde på Den Domenikanske Republikk og den gamle mannen med pumpehagla.

Det å bo i et uland - og som i dette tilfellet, gjennomsyret av turisme kun basert på utenlandsk kapital - gjør at en blir vitne til en lang rekke merkelige situasjoner. Jeg føler ikke i denne omgang for å skrive om de ille tingene jeg så og opplevde, hva vi forsøkte å gjøre for å hjelpe situasjonen, hva jeg i det hele tatt gjorde der nede, hvorfor jeg dro osv. Det får komme senere.

Uansett, en av konsekvensene av den skeive fordelingen er at arbeidskraften er svært billig, faktisk så billig at noen mennesker får helt dustete jobber. Som den gamle mannen med pumpehagla. Hans jobb var å passe på en minibank om natten. Hele natten, hver eneste natt, uansett vær og vind - regn og storm, satt han i det mørke smuget foran den minibanken i en hvit plaststol med pumpehagla i fanget.

Jeg syns synd på mannen, men regnet også fort ut at dette var en mann det var lurt å være på hils med. Man kan aldri være kompis med for mange bevepnede vakter i mørke smug. Spesielt ikke de med skikkelig grovkalibrede våpen. Hver kveld og natt når jeg passerte stedet ropte jeg og smilte til han, slo av en spøk og han - alltid så blid og glad for et lite avbrekk i ensomheten - vinket, mumlet noen fornøyde ord og lo tilbake.

Jeg lurer fremdeles på om det var selve minibanken mannen passet på om natten eller om han skulle beskytte eventuelle brukere av den - det være seg så lenge de var innenfor hans synsområde i det dunkle lyset. I blant slo tanken meg om mannen i det hele tatt så lenger enn armene rakk eller om hagla var ladd, men under omstendighetene der nede slo jeg meg til ro med at svaret på det siste spørsmålet iallefall var selvsagt..

Ingen kommentarer: